Zoekwoorden essentieel voor online vindbaarheid

Functie website

Voor de meeste bedrijven is een website onmisbaar. Bedrijven hebben een website om verschillende redenen. Soms is die reden niet meer dan een online visitekaartje. Hoe dan ook, aan een website die moeilijk vindbaar is, heb je niet zoveel. En wij zien veel mooie nieuwe websites die heel functioneel zijn, maar totaal niet vindbaar. Vindbaarheid is bij veel leveranciers van websites helaas dan ook een ondergeschoven kindje.

Vindbaarheid website: SEO

Zoekmachineoptimalisatie of search engine optimization (SEO) is het beter vindbaar maken van een website voor zoekmachines. Dat doe je natuurlijk vooral voor jouw potentiële doelgroep.

Hiervoor moet je achterhalen hoe jouw doelgroep zoekt. Mensen die jou al kennen zullen vaak zoeken op de naam van jouw bedrijf. En dan zullen ze wel bij jou terecht komen. Maar hoe bereik je potentiële klanten die jouw bedrijf niet kennen en die op zoek gaan naar de producten of diensten die jij levert? En hoe zorg je dat ze bij jou terecht komen en niet bij jouw concurrent?

Zoekwoorden

Om beter vindbaar te worden voor die laatste groep start je bij zoekwoorden. Op welke woorden wordt gezocht in de zoekmachines? Het is cruciaal om dat zo goed mogelijk in te schatten. Want als jij weet waarop jouw doelgroep zoekt, dan kun jij jouw website daarop optimaliseren. En die zoekers naar jouw website trekken.

Zoekwoordenonderzoek

De doelgroep zoekt niet altijd op de woorden die de branche gebruikt. Professionals gebruiken veel vaktermen die voor de leek niet bekend zijn. Daarom kan het voor jou als professional nog best moeilijk zijn om de juiste woorden te bedenken. Leef je in in jouw potentiële klanten en probeer te achterhalen op welke woorden zij zoeken. Toets dat ook eens bij wat leken om je heen. Vrienden, familie.

Zoekvolume

zoekwoorden-vindbaarheid

Als je eenmaal een idee hebt welke termen gangbaar zijn, ben je al een eind op weg. Maar je bent er nog niet. Je weet namelijk nog niet welke van die termen het meest gebruikt worden.

Gelukkig zijn daar tools voor. Die meten continu het zoekgedrag. Daardoor kunnen ze statistieken produceren van hoe vaak op welk woord of op welke combinatie van woorden gezocht wordt. De bekendste van die tools is Google AdWords, gratis te gebruiken. Er is best betere software voor te vinden, maar die is dan niet gratis. Bij intensief gebruik is het de moeite waard om eens een vergelijking te maken tussen de verschillende tools.

Concurrentie in zoekwoorden

Tot slot is de concurrentie op een zoekwoord van belang. Op bepaalde consumentenartikelen wordt weliswaar heel veel gezocht, maar er is ook heel veel concurrentie op dat zoekwoord van andere websites. Het is bijna ondoenlijk (of te kostbaar) om op zo’n zoekwoord hoog in de zoekmachines te komen. De keuze voor een alternatief zoekwoord, met minder concurrentie, ligt dan voor de hand. Ook al wordt daar iets minder op gezocht.

Samenvatting

Let dus vooral op 2 dingen. Ten eerste: op welke woorden zoeken mensen die op zoek zijn naar jouw diensten? Ten tweede: op welke woorden daarvan wordt het meest gezocht? En dan toch nog een derde: liefst niet teveel concurrentie.

Vragen of behoefte aan meer info? Neem gerust contact met ons op!

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis marketing tips.
Tips die anderen liever voor zichzelf houden
We respecten je privacy.