Plan je social media.

Social media zijn niet moeilijk, als je maar een plan hebt. Veel doelgroepen zijn het beste te bereiken op social media. Daarom zijn social media onmisbaar. Bij veel bedrijven merken wij dat ze al lang iets met social media willen, maar er niet toe komen. Dat is omdat alle begin moeilijk lijkt. Maar schijn bedriegt. Het is helemaal niet moeilijk om social media te gebruiken. En nog mooier, het hoeft ook niet veel tijd te kosten. Je zult er waarschijnlijk zelfs nog lol in krijgen ook. Plan je social media! We helpen je graag op weg met een aanpak in 5 stappen.

Starten met social media door een stappenplan

Hieronder vind je een aanpak in 5 stappen voor het starten met social media. Door deze aanpak toe te passen zul je merken dat social media helemaal niet eng of moeilijk zijn. Als je eenmaal gestart bent, zal het steeds gemakkelijker gaan. Plan je social media, start en je zult meer en meer ideeën krijgen voor leuke interessante berichten.

1e Stap: Bepaal jouw doelstellingen (wat wil je bereiken)

Zoals gezegd, social media zijn in veel gevallen onmisbaar. Vraag jezelf wel vooraf af wat je ermee wil bereiken. Wil je jouw merk uitdragen en bekender maken? Wil je meer betrokkenheid van jouw doelgroepen bij jouw bedrijf? Of wil je social media inzetten om direct meer omzet te maken?

Als je dat eenmaal weet, is het veel gemakkelijker om de juiste middelen, de juiste boodschap en de juiste toon te vinden.

Plan je social media

2e Stap: Bepaal jouw doelgroepen (wie wil je bereiken)

Wie wil je bereiken? We spreken dan over doelgroepen. Soms kun je jouw publiek in 1 doelgroep vatten. Vaak zul je jouw publiek in meer doelgroepen willen verdelen. Hoe beter je jouw doelgroepen kunt beschrijven, hoe beter je de communicatie daarop kunt afstemmen.

Denk daarbij aan leeftijd, geslacht, bestedingspatroon, woon- / gezinssituatie, interesses etc.

3e Stap: Kies de kanalen (welke social media ga je gebruiken)

Als je weet welke doelgroepen je wil bereiken, kun je de juiste kanalen kiezen. Jongeren doen bijvoorbeeld meer met Snapchat en Instagram en minder met Facebook. Oudere doelgroepen (30+ tot heel oud) bereik je juist weer gemakkelijker met Facebook. Pinterest wordt veel meer gebruikt door vrouwen dan door mannen. Zakelijke doelgroepen kun je vaak goed bereiken met LinkedIn en Twitter. YouTube is wat meer werk, omdat je filmpjes moet maken. Maar je kunt er inmiddels veel verschillende mensen mee bereiken en boeien.

4e Stap: De inhoud van de berichten (wat ga je vertellen)

Waarin zijn jouw doelgroepen geïnteresseerd? Bedenk bij jezelf wat er gebeurt in jouw bedrijf en in jouw branche. Welk nieuws heb je te melden over jouw bedrijf? Wat gebeurt er in jouw branche en welke gevolgen heeft dat voor jouw (potentiële) klanten. Voor jou gesneden koek, maar voor jouw doelgroep kan het een eye-opener zijn. Wissel dit af met meer algemene info over jouw bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld een bericht zijn met jouw contactgegevens.

Langere artikelen zet je als blog op je website. Je verwijst daar op social media naar met een pakkende tekst en een sprekende afbeelding. Het is sowieso goed om in social mediaberichten te verwijzen naar jouw website. Mensen vinden daar meer info, het is goed voor de naamsbekendheid van jouw merk en het draagt bij aan een hogere ranking in de zoekmachines.

Als je de smaak eenmaal te pakken hebt, probeer dan ook eens een verhaal in delen te vertellen. Bijvoorbeeld een serie over een bepaald onderwerp.

Plan je social media

5e Stap: Meten en bijsturen

Het is heel belangrijk om te meten wat jouw berichten op social media doen. In hoeverre slaan berichten aan, worden ze gedeeld, reageren mensen? En in hoeverre bereik je de doelstellingen uit de eerste stap van dit plan?

Stuur bij om de resultaten te verbeteren.

Meer weten over stappenplan social media?

Samenvattend, onze belangrijkste tip is: plan je social media!

Mocht je na het lezen van dit stappenplan nog vragen hebben … twijfel niet om ons te benaderen. Wij helpen je graag op weg: contact.

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis marketing tips.
Tips die anderen liever voor zichzelf houden
We respecten je privacy.