Marketing automation, wat kun je ermee?

Wat is marketing automation?

Hoor jij de term marketing automation de laatste tijd ook zo vaak? Waarschijnlijk kun je jezelf er wel iets bij voorstellen, maar wat is het nou precies? En nog belangrijker, wat kun je ermee?

Kort door de bocht: bij marketing automation probeer je bezoekers van jouw website zoveel mogelijk geautomatiseerd te begeleiden naar een aankoop. Iets breder: je automatiseert onderdelen van het marketingproces, zodat je effectiever en efficiënter meer bezoekers kunt bedienen.

Doel marketing automation

Het doel hiervan is om bezoekers van jouw website te verleiden tot een aankoop en gelijktijdig door automatisering jouw inspanning daarvoor te beperken. Door de begeleiding goed te laten aansluiten op de behoeften van de potentiele klant beoog je hem een prettige ervaring te geven.

Customer journey

Ofwel “klantreis”. Dit is de route die bezoekers op jouw website afleggen. Bijvoorbeeld de route voordat ze overgaan tot een aankoop of zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief of tot een andere actie die jij graag ziet. Maar het kan ook om bestaande klanten gaan die terugkeren op de website, of prospects die op zoek zijn naar informatie.

Marketing funnel

In marketing en sales wordt vaak gebruik gemaakt van het symbool van een “funnel”, in het Nederlands trechter. Zo kijken we bijvoorbeeld naar bezoekers van een website, voordat zij overgaan tot een aankoop. Bezoekers van de website gaan bovenin de trechter. Bij iedere stap op de website komen de bezoekers dieper in de trechter en valt er ook een gedeelte af. Bij iedere stap houd je er dus minder over van het oorspronkelijke aantal. De laatste stappen zijn de aankoop en dat iemand klant blijft en dus terug komt voor herhalingsaankopen.

Marketing automation

Je wil natuurlijk bij iedere stap zoveel mogelijk van de oorspronkelijke bezoekers overhouden. Daarom ga je bij iedere stap kijken hoe je die kunt verbeteren. Hoe kun je het voor de bezoeker duidelijker, gemakkelijker en prettiger maken?

See, think, do, care

Een voorbeeld van de stappen in een marketing funnel is de indeling van Google:

  1. See: een potentiele klant (prospect) maakt kennis met een product dat jij biedt.
  2. Think: deze prospect overweegt de aanschaf ervan.
  3. Do: de prospect gaat over tot actie bijvoorbeeld een aankoop en wordt klant.
  4. Care: “zorg”, het onderhoud van de relatie met jouw klant.

Met marketing automation kun je van een bezoeker monitoren in welke fase die zich bevindt. Vervolgens kun je daar adequaat op reageren.

Voorbeeld

Een eerste stap is bijvoorbeeld dat je bezoekers met een pop up een white paper aanbiedt. Hierin zet je info die voor jouw bezoekers interessant is. In ruil daarvoor vraag je contactgegevens en aanmelding voor jouw nieuwsbrief. Vervolgens kun je door het versturen van een nieuwsbrief de volgende stap zetten. Je volgt via de kliks op artikelen uit de nieuwsbrief waar de interesse van de ontvanger ligt. Met die info kun je weer de volgende stap zetten.

Hoe pak je marketing automation aan?

Je begint met je te verdiepen in de bezoekers van jouw website en in de customer journey die zij doorlopen. Vervolgens bekijk je hoe je stappen in dit proces kunt automatiseren. Veel bedrijven gebruiken software voor Customer Relationship Management, ofwel CRM. Hierin worden klantgegevens vastgelegd en activiteiten voor de klant gepland. Vaak biedt een CRM-systeem een bepaalde ondersteuning voor marketing automation, bijv. met webformulieren.

Dit is iets waarmee je zelf aan de slag kunt. Je kunt zo ervaring opdoen en bijsturen. Mocht je daarna een stap verder willen gaan, dan zul je al snel advies willen inwinnen en misschien speciale software aanschaffen.

…………….

Meer weten?

Neem contact op.

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis marketing tips.
Tips die anderen liever voor zichzelf houden
We respecten je privacy.