Growth hacking, de hype voorbij?

Naar verluidt was Sean Ellis in 2010 de eerste die de term growth hacking gebruikte. Sindsdien is er erg veel over geschreven. Het begrip heeft een ontwikkeling doorgemaakt. Tegenwoordig worden er zelfs opleidingen voor aangeboden!

Wat is growth hacking nou eigenlijk?

De term growth hacking verwijst naar nieuwe marketingmogelijkheden door toepassing van nieuwe technologieën. Het verzamelen en gebruiken van grote hoeveelheden data in combinatie met het experimenteren met allerlei marketingactiviteiten. Doordat resultaten direct gemeten worden, kan snel worden bijgestuurd. Lijvige, ver vooruit geplande campagnes, zijn achterhaald geraakt. In plaats daarvan wordt nu meer gewerkt met experimentele acties. Die kunnen voortdurend bijgestuurd worden. Marketeers zijn zelf steeds meer thuis geraakt in de techniek achter acties. Ze zijn zo minder afhankelijk geworden van ontwikkelaars. Marketeers kunnen daardoor veel gemakkelijker zelfstandig experimenteren en bijsturen op basis van de resultaten.

growth hacking

Marketing is de basis

Steeds meer wordt growth hacking gezien als een nieuwe manier van denken. Het gaat dus verder dan alleen de uitvoering. Growth hacking combineert marketing, techniek en data-analyse. De essentie is experimenteren met marketingactiviteiten. En vervolgens snel bijsturen op basis van de resultaten. Het doel is om de meest efficiënte manieren te vinden om je omzet te laten groeien. De technologische ontwikkelingen maken dit mogelijk. Zo is marketing automation bijvoorbeeld toegankelijk geworden. De tools daarvan kunnen worden ingezet bij growth hacking.

Ook de methodes Agile en Scrum sluiten naadloos aan op de uitvoering van het proces van growth hacking.

Growth hacking, wat moet je daarvoor kunnen?

Niemand kan overal heel goed in zijn. Maar een growth hacker moet wel breed georiënteerd zijn. Van alle relevante gebieden moet hij de basis beheersen. En in een paar van die gebieden moet hij gespecialiseerd zijn. De gedachte is dat je dat soort mensen met verschillende specialisaties in teams laat samenwerken. Daardoor is alle vereiste expertise in het team aanwezig.

growth hacking

Snel dingen proberen, zonder er veel tijd in te steken. Pas als je ziet dat iets goed werkt, ga je er echt geld en energie in steken. En als het niet werkt, stop je er direct mee.

Een voorbeeld van growth hacking: LinkedIn Acquisitie

Een voorbeeld uit onze eigen praktijk is LinkedIn Acquisitie. Fennard Drenth heeft een methode ontwikkeld om afspraken te maken. Hij maakt afspraken voor zijn klanten met mensen uit hun doelgroep. Daarvoor maakt hij gebruik van de mogelijkheden die LinkedIn biedt. Zoals manieren om te zoeken in de enorme database van LinkedIn. En manieren om mensen te benaderen. Het gaat om de mogelijkheden die een normaal LinkedInabonnement biedt. Dus zonder dat je een premium abonnement nodig hebt. In de loop der jaren heeft Fennard deze methode om afspraken te maken steeds verder verbeterd en verfijnd. En aangepast aan de veranderingen binnen LinkedIn.

Meer weten?

Ben je geïnteresseerd geraakt en wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis marketing tips.
Tips die anderen liever voor zichzelf houden
We respecten je privacy.