Conversietips. De conversie van jouw website verhogen met 50 praktische tips.

Conversietips

Waarom conversietips? Uiteraard zijn alle stappen in het online marketingproces belangrijk. Om van een bezoeker een klant te maken zal die namelijk alle benodigde stappen moeten doorlopen. Toch durf ik te beweren dat conversie de belangrijkste stap is. Als je eenmaal bezoekers op jouw website hebt, moet je als aanbieder de klus natuurlijk wel afmaken. Zorg ervoor dat ze klant worden, doordat ze een aankoop doen.
Wil je meer weten over conversie?

Conversietips in categorieën

Hieronder staat een opsomming van 50 conversietips, onderverdeeld in categorieën. De meeste van deze tips zijn gemakkelijk toe te passen door jou of door jouw websitebouwer.

Call-to-action

  1. Gebruik in het gehele bestelproces dezelfde kleur voor de buttons van de call-to-action.
  2. Plaats de call-to-actionbutton boven de “vouw”. Dus meteen zichtbaar, zonder dat de bezoeker hoeft te scrollen.
  3. Zorg ervoor dat de call-to-actionbutton opvalt in het design.
  4. Test de tekst die je gebruikt voor de button voor je call-to-action.
  5. Communiceer schaarste: schaarste creëert urgentie en dat haalt de koopbeslissing naar voren.

Interactie

  1. Zorg voor een duidelijk zichtbare Dit verlaagt de drempel voor bezoekers om contact met je op te nemen.
  2. Bied een overzichtelijke pagina voor klantenservice. waar de bezoeker (snel) kan vinden wat hij zoekt: verzendkosten, levertijd, retourbeleid, telefoonnummer, etc.

Leveringsvoorwaarden

  1. Experimenteer met een langere garantieduur. Dat kan je wat geld kosten, maar het verlaagt de drempel voor de aankoop. En daardoor verhoogt het de omzet.
  2. Verzend je producten gratis. Met dezelfde reden als bij het punt hiervoor.

Content

  1. Zet de belangrijkste content bovenaan de pagina, bijvoorbeeld in een samenvatting. Daaronder kun je uitweiden over ieder onderwerp uit de samenvatting.
  2. Creëer content die gericht is op verschillende targetgroepen.
  3. Zorg dat de teksten op je categoriepagina’s en vooral je productpagina’s wervend zijn.
  4. Gebruik activerende kreten zoals ‘Koop nu en krijg extra’, “Lees meer”.
  5. Denk vanuit de potentiële klant en schrijf in klantvoordelen in plaats van in “technische” eigenschappen.
  6. Maak een goede bedankpagina. Dit wordt als prettig ervaren. Ook kun je klanten daar een korting bieden bij een vervolgaankoop.
  7. Creëer unieke rich media content met video’s, flash.

conversietips

Ontwerp

  1. Gebruik witruimte op een effectieve manier om het oog van de bezoeker naar het gewenste doel te leiden.
  2. Zorg ervoor dat alle pagina’s bereikbaar zijn binnen 3 klikken.
  3. Gebruik echte foto’s in plaats van stockfoto’s.
  4. Gebruik duidelijke productafbeeldingen en bied de mogelijkheid om in te zoomen.
  5. Plaats de belangrijkste producten vooraan op je categoriepagina.

Gemak

  1. Voorkom dat bezoekers zich eerst moeten registreren voordat ze een aankoop doen.
  2. Laat de klant zien wat de levertijd van de producten is in de winkelwagenpagina.
  3. Bied one-step-check-out. Daarmee beperk je het aantal punten waarop de bezoeker af kan haken.
  4. Accentueer het invoerveld (met vinkjes of highlight groen) wanneer de bezoeker iets correct heeft ingevuld in de one-step-check-out.
  5. Toon een voortgangsbalk in de one-step-check-out.
  6. Toon ook productafbeeldingen in de one-step-check-out.
  7. Vraag niet teveel informatie ineens aan de klant. (En vraag al helemaal geen info die je niet gaat gebruiken.)
  8. Bied voldoende betaalmogelijkheden. Alleen iDeal bieden is (te) beperkt. Een klant wil keuze. Bied zeker aan trouwe klanten betalen achteraf (op factuur).

Overig

  1. Ken jouw onderscheidend vermogen (ten opzichte van je directe concurrenten).
  2. Maak gebruik van een FAQ voor elk product om vragen weg te nemen.
  3. Vermeld je belangrijkste USP’s in de header van je website.
  4. Zorg voor social proof op je website (Facebook likes, Twitter volgers).
  5. Gebruik reviews en plaats testimonials van tevreden klanten.
  6. Probeer slechte publiciteit te voorkomen en ga alert om met klachten.
  7. Overweeg een keurmerk door je aan te sluiten bij een organisatie zoals Thuiswinkel.
  8. Motiveer klanten om producten en de webshop te beoordelen. Toon de waardering duidelijk op de website.
  9. Geef jouw privacybeleid een prominente plek op de website.
  10. Maak de drempel laag voor het uitschrijven van de nieuwsbrief. Dit zal je wat lezers kosten, maar het versturen van niet gewenste email kost je meer.
  11. Veel mensen waarderen kortingen. Zorg dat je altijd een deel van je aanbod in de aanbieding hebt en promoot die producten op je homepage.
  12. Bied kortingscodes.
  13. Introduceer een spaarprogramma om een klant te verleiden om terug te komen en opnieuw te kopen.
  14. Leid bezoekers vanuit je Google AdWordscampagnes naar de juiste landingspagina. Dit is de pagina die het meest relevant is voor de zoekopdracht.
  15. Met breadcrumbs maak je de navigatie duidelijker. Bezoekers kunnen dan gemakkelijker herleiden waar ze zich bevinden.
  16. Gebruik een goede zoekfunctie.
  17. Analyseer op welke zoektermen bezoekers zoeken op jouw website. Producten die je nog niet biedt, kun je toevoegen aan je assortiment. Bovendien toont het of de menustructuur werkt.
  18. Bied voldoende sorteeropties zodat de klant gemakkelijk vindt wat hij zoekt.
  19. Zeker bij een groot assortiment: bied voldoende filtermogelijkheden.
  20. Uit onderzoek blijkt dat de snelheid van een website sterk van invloed is op de conversie. Optimaliseer daarom de snelheid van je website.
  21. Blijf voortdurend testen (a/b) met alle onderdelen van je website: kleuren, knoppen, weergave productvolgorde, grootte van afbeeldingen en van formulieren enz.

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis marketing tips.
Tips die anderen liever voor zichzelf houden
We respecten je privacy.