Bloggen als ondernemer

Waarom zou je bloggen als ondernemer?

Als ondernemer of professional probeer je met zo weinig mogelijk moeite de nodige opdrachten binnen te halen. Het liefst hebben we dat mensen zichzelf melden en dat je voor hun een opdracht kunt uitvoeren. Helaas ervaren we allemaal wel eens dat het niet zo eenvoudig is. Dan is bloggen als ondernemer een goed advies. Vaak is namelijk het volgende aan de hand:

  • Naamsbekendheid: veel te laag, alleen onder vrienden, familie en een netwerk(je).
  • Profilering als specialist: nagenoeg alleen bij mensen die je al kennen.
  • Vindbaarheid op internet : Niet of bijna niet vindbaar. Dat is eigenlijk best logisch, als je niet je best doet om hier verandering in te brengen. Hoe moeten je toekomstige klanten weten dat ze met jou zaken kunnen doen, als ze je niet kennen én je niet kunnen vinden?

Bloggen zorgt voor naamsbekendheid, profilering als specialist en je wordt beter vindbaar op internet.

bloggen als ondernemer

Doelen

Als je begint met bloggen; doe jezelf een groot plezier en stel doelen op. De keuze van een onderwerp voor je blog wordt dan veel eenvoudiger.

Heb je een missie en visie voor je bedrijf? Mooi, want dan gebruik je je missie als hoofddoel van je bedrijf en je visie als smaakmaker voor je blogs. Heb je (nog) geen missie en visie? Kies dan in ieder geval een hoofddoel en een paar subdoelen voor je blogs. Je krijgt veel meer naamsbekendheid als mensen een rode draad herkennen in je blogs.

Herhaling

In de marketing is het getal 6 heel belangrijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat men na 6 herhalingen iets langer en beter onthoudt. Het wordt opgeslagen in je langdurig geheugen.

Dat is leuk maar wat kun je daarmee?

Bij bloggen moet je dus zorgen dat je rode draad in minimaal 6 blogs voorbij komt, voordat mensen het herkennen en actie gaan ondernemen. Dit kun je inzetten voor bloggen of voor de marketing van een product of dienst.

Planning

Plan je blogs vooruit, daardoor zorg je ervoor dat mensen de dag en het tijdstip gaan herkennen waarop je de blogs publiceert. Hierdoor blijven je blogs beter hangen. Een absolute aanrader.

Frequentie

Hoe vaak ga je een blog publiceren? Welk interval gebruik je? Belangrijke zaken waar veel mensen niet bij stil staan. Jammer, want het zijn factoren die mede het succes van bloggen bepalen. Bedenk daarbij goed dat het schrijven van een blog een andere frequentie kan hebben dan je gaat publiceren.

Hoe bereik ik zoveel mogelijk mensen met mijn blog.

Website:

Zet altijd je blogs op je eigen website. De uitleg is vrij simpel maar wel heel belangrijk. Doordat je blog op je website staat, wordt je website veel beter vindbaar:

  • Het is namelijk waardevolle content die te maken heeft met je bedrijf,
  • het voldoet aan de 300 woorden norm,
  • het bevat woorden die belangrijk zijn voor je bedrijf
  • en mensen kunnen op je website doorklikken naar bijvoorbeeld diensten, producten of je contactgegevens.

Social Media:

Prachtig mooie kanalen om je blog te verspreiden onder de mensen. Gebruik zoveel mogelijk social media die relevant voor je bedrijf zijn.
Vraag aan de lezers of ze het willen delen zodat je een nog grotere groep mensen bereikt. Vergeet zeker LinkedIn Pulse niet!

Nieuwsbrief:

Je blog stuur je natuurlijk in je nieuwsbrief naar je gehele netwerk.
Je zet een klein stukje tekst in de nieuwsbrief met een link om verder te kunnen lezen op je website.

Websites van derden

Er zijn heel veel websites van andere organisaties die graag je blog op hun website plaatsen. Denk hierbij aan sites met nieuws zoals:

  • deondernemer.nl, nu.nl blog e.d.
  • Magazine blogs: Flair, Viva, Linda e.d.
  • Branche blogs: Cobouw, Frankwatching e.d.
  • Samenwerking partners: Leveranciers e.d.

Probeer wel te filteren op websites die aan je doel kunnen bijdragen.

Tips voor je blogs:
– Zorg altijd voor een verwijzende link naar je website
– Kies een passende afbeelding, zonder afbeelding valt je blog minder goed op.
– Maak je blog ruim leesbaar. Gebruik af en toe wat extra ruimte, dat leest gemakkelijker.
– Gebruik korte zinnen i.p.v. lange zinnen.
– Gebruik regelmatig belangrijke “zoekwoorden”.

Interessante onderwerpen om over te bloggen als ondernemer

Je kunt diverse ingangen gebruiken om interessante onderwerpen te vinden. We beginnen vanuit je blogdoelstellingen. De woorden die bij deze doelstellingen horen zijn natuurlijk de belangrijkste onderwerpen om over te bloggen. De onderwerpen die daaruit volgen kunnen synoniemen, omschrijvingen of associaties zijn die betrekking hebben op de eerste onderwerpen.

  • Voorbeeld: doelstelling opdrachten voor het schrijven van marketingplannen.
  • Onderwerp: Marketingplan.
  • Omschrijving: Hoe plan ik mijn marketing of handleiding voor succesvolle marketing.

Behoefte van je prospect

Wat weet jij wat je prospect graag wil weten?

Schrijf erover met tips. Zoveel informatie dat je niet je hele kennis weggeeft, maar dat je prospect wel interesse krijgt. Je prospect moet weten dat jij de specialist bent!

Zoekwoorden

Welke woorden typt een klant in op een zoekmachine als hij jouw bedrijf wil vinden? Deze woorden noemen we zoekwoorden. Even heel logisch nagedacht: Zou je website gevonden worden op woorden die niet op je website staan? Zorg er dus voor dat ze er wel op staan en je blog is hier uitermate geschikt voor. Denk hierbij aan zoekwoorden voor een probleem én zoekwoorden met een oplossing.

Voorbeeld: hoofdpijn en aspirine.

Deze zoekwoorden moeten zoekmachinegericht 2 tot 4 keer voorkomen per 100 woorden.

Voorspellend

Een blog kan veel aandacht krijgen als jij de toekomst, binnen je specialisme, gaat voorspellen. Zeker effectief rond de jaarwisseling of rond de vakantie.

Tips

Tips doen het altijd goed.

Vragen en Frustraties

Internet staat vol met vragen en frustraties van mensen. Kies er één van, leg het uit en schrijf over een mogelijke oplossing of geef tips.

Actualiteit

Een actualiteit met iets van je specialisme? Direct een blog schrijven!
Veel gratis publiciteit en zeker veel mensen die het delen!

Praktijkoefening: een interessante blog in een half uur.

Zo, we gaan nu echt aan de slag. Om deze praktijkoefening per e-mail te ontvangen hoef je alleen even de contactgegevens in te vullen.

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis marketing tips.
Tips die anderen liever voor zichzelf houden
We respecten je privacy.